Uitdagingen en kansen voor creditmanagers

Nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), machine learning en big data spelen een steeds grotere rol in de financiële wereld. En dus ook in het leven van creditmanagers. In deze blog bespreken we welke de uitdagingen zijn én kijken we naar innovaties die hen een helpende hand kunnen bieden. 

Belangrijkste uitdagingen voor creditmanagers

Veranderende richtlijnen voor facturatie

De regels rondom facturatie veranderen voortdurend. Waar vroeger een PDF-bestandje naar het facturatie-mailadres van de klant volstond, geldt in steeds meer landen het ‘clearance-model’. Daarbij moet een factuur eerst door de overheid worden gevalideerd en geregistreerd voordat het naar de klant mag worden gestuurd. De complexiteit neemt ook nog eens toe doordat elk land zijn eigen eisen stelt, en er dus geen internationale standaard geldt. 

Diversificatie van facturatieplatforms

Creditmanagers dealen continu met de wisselende behoeften van klanten. Die kiezen bijvoorbeeld meer en meer voor hun eigen facturatieplatforms, waardoor bedrijven door een doolhof van verschillende systemen moeten navigeren om hun facturen correct af te leveren. Dat zorgt ervoor dat facturen later worden verstuurd en betaald. 

Het risico van handmatige processen

Heel wat creditmanagers kiezen toch nog voor handmatige processen, zoals bij het versturen van facturen. Dat is niet alleen tijdrovend, maar verhoogt de werkdruk en kost ook nog eens aanzienlijk.  Bovendien kunnen zulke inefficiënties leiden tot betalingsvertragingen, wat dan op zijn beurt de cashflow weer beïnvloedt.

Een vergelijkbaar probleem doet zich voor bij het afletter- of reconciliatieproces, waarbij betalingen aan openstaande facturen worden gematcht. Veel bedrijven hebben dat proces nog niet geautomatiseerd, wat leidt tot vertragingen en onnodige tijdsbesteding. Meer nog: stel dat zo’n proces slechts wekelijks plaatsvindt, dan kan informatie over niet-betaalde facturen zelfs te laat worden ontdekt.

Groeiend aantal faillissementen

Een laatste uitdaging is het hoge aantal faillissementen dat blijft stijgen. Wanneer klanten failliet gaan, moeten creditmanagers vaak openstaande facturen afschrijven omdat die niet meer betaald zullen worden. Zonder inzicht in de financiële situatie van klanten is het moeilijk om tijdig actie te ondernemen en dit soort situaties te voorkomen. Effectief en proactief creditmanagement, ondersteund door geavanceerde data-analyse, kan helpen om deze risico’s te verminderen en wanbetalingen te voorkomen.

Belangrijkste innovaties voor creditmanagers

Machine learning en AI (Artificial Intelligence)

Datagedreven besluitvorming ondersteund door machine learning is hot and happening. Het stelt creditmanagers in staat om grote hoeveelheden gegevens te analyseren en inzichten te verkrijgen die voorheen onbereikbaar waren. Machine learning kan patronen en trends in betalingsgedrag identificeren, wat helpt bij het voorspellen van klantgedrag en proactief handelen.

AI automatiseert repetitieve taken zoals het verwerken van inkomende e-mails met factuurverzoeken, die direct aan debiteurendossiers worden gekoppeld. Daardoor hebben medewerkers meer tijd voor andere taken. Daarnaast kan AI de betrouwbaarheid van verkregen data controleren en waar nodig corrigeren. Dat vermindert het aantal mislukte of ongekoppelde facturen, want die worden dan nauwkeurig aan de juiste betalingen gematcht.  

E-facturatie, aka het versnellen van betalingsprocessen

Dankzij de invoering van het hierboven al vernoemde ‘clearance-model’, biedt e-facturatie heel wat kansen voor creditmanagers. Het is namelijk met die technologie dat facturen direct en elektronisch aan klanten kunnen worden geleverd, wat de leveringstijd aanzienlijk verkort.

E-invoicing vermindert bovendien papierwerk en de bijbehorende fouten, wat leidt tot een beter controleerbare facturatiestroom. Nu bedrijven steeds vaker volgens het clearance-model dienen te factureren, biedt e-invoicing een goede mogelijkheid om aan wettelijke richtlijnen te voldoen en ongemakken te vermijden. 

Conclusie 

Nieuwe technologieën zoals AI, machine learning en big data transformeren het creditmanagement aan een snel tempo. Creditmanagers dienen zich dan ook aan te passen aan nieuwe facturatierichtlijnen, verschillende facturatieplatforms en de uitdagingen van handmatige processen. Het groeiende aantal faillissementen vergroot de druk.

Toch bieden zulke vernieuwingen ook heel wat kansen, en kunnen ze helpen bij data-analyse en het automatiseren van taken. En dan heb je tenslotte ook nog E-facturatie, die betalingsprocessen versnelt en fouten vermindert. 

Ontvang je graag meer informatie over deze kwestie of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.