Is er een termijn waarbinnen je een bestelling moet leveren? Een gids voor B2C en B2B.
Het tijdig leveren van bestelde goederen is essentieel voor klanttevredenheid en wettelijke naleving. Maar binnen welke termijn moet je precies leveren? Verschillen de regels als je zaken doet met particulieren (B2C) of met andere ondernemers (B2B)? We leggen het voor je uit en geven enkele praktische tips.
Leveringstermijn bij particuliere klanten (B2C)
Wanneer de klant een consument is, kan je altijd een concrete leveringstermijn overeenkomen. De wet legt hier geen beperkingen op, wat betekent dat zelfs een termijn van een jaar of langer mogelijk is. Het is echter verstandig om een realistische termijn vast te leggen, zodat je zeker weet dat je tijdig kunt leveren.
Heb je geen concrete termijn afgesproken? Dan bepaalt de wet dat de levering binnen 30 dagen na het sluiten van de overeenkomst moet plaatsvinden (art. VI.43, §1 WER). Dit geldt echter alleen voor goederen, niet voor diensten. Voor diensten geldt dat je binnen een redelijke termijn moet leveren als er geen specifieke afspraak is gemaakt.
Wat als je die termijn niet respecteert?
Wanneer je de afgesproken of wettelijke termijn niet respecteert, heeft de consument het recht om je een ingebrekestelling te sturen. Je krijgt dan een aanvullende termijn om alsnog te leveren. Blijft de levering uit, dan mag de klant de overeenkomst beëindigen.
Als de leveringstermijn voor de klant essentieel was, kan deze zelfs onmiddellijk de overeenkomst annuleren zonder ingebrekestelling. In dat geval kan de klant ook een schadevergoeding eisen of juridische stappen ondernemen.
Leveringstermijn bij professionele klanten (B2B)
Bij zakelijke transacties gelden soepelere regels dan in B2C-relaties. Doe je zaken met een andere ondernemer, dan kan je ook vrij afspraken maken over de leveringstermijn. Wordt er niets expliciet afgesproken, dan geldt dat de levering binnen een redelijke termijn moet plaatsvinden. Wat als ‘redelijk’ wordt beschouwd, hangt af van factoren zoals de aard van het product of de sector.
Wat als men zich daar niet aan houdt?
In een B2B-overeenkomst kun je afspreken wat de gevolgen zijn bij niet-tijdige levering. Zo kun je bijvoorbeeld bepalen dat de leveringstermijn indicatief is en de klant geen aanspraak kan maken op schadevergoeding of ontbinding bij vertraging. Is er niets afgesproken, dan kan de klant je een ingebrekestelling sturen als de levering uitblijft.
Als je dan nog steeds niet levert, kan de klant overwegen om de overeenkomst te ontbinden of juridische stappen te ondernemen. In dat geval loop je het risico een schadevergoeding te moeten betalen.
Conclusie
Het is cruciaal om duidelijke afspraken te maken over leveringstermijnen, zowel in B2C- als B2B-context. Zo voorkom je onduidelijkheden en mogelijke geschillen. Ontvang je graag meer informatie over deze kwestie of heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag verder.
Bron: Jan Roodhooft, Advocaat
5 tips voor bedrijven die internationaal ondernemen
Het bedrijf van een klant is door de crisis in slechte papieren geraakt en is onlangs overgenomen. Kunt u dan zonder meer aan de overnemer de betaling van uw openstaande facturen vragen of niet? Waar hangt dat van af?
Taalbarrières in je algemene voorwaarden tackelen
Het bedrijf van een klant is door de crisis in slechte papieren geraakt en is onlangs overgenomen. Kunt u dan zonder meer aan de overnemer de betaling van uw openstaande facturen vragen of niet? Waar hangt dat van af?
Een voorschot vragen
Het bedrijf van een klant is door de crisis in slechte papieren geraakt en is onlangs overgenomen. Kunt u dan zonder meer aan de overnemer de betaling van uw openstaande facturen vragen of niet? Waar hangt dat van af?