Digitale tools ondersteunen het inningsproces

De elektronische factuur heeft een gunstig effect op het gedrag van slechte betalers

Kredietmanagers hebben een steeds groter arsenaal aan digitale hulpmiddelen tot hun beschikking. Op de voorbije Credit Expo viel vooral het aanbod aan betaalapps op. Hiermee moet het innen van facturen nog makkelijker worden. De digitale transformatie zal het beroep van kredietmanager veranderen.

“Het is duidelijk dat de recente ontwikkelingen in ons vakgebied allemaal terug te brengen zijn tot de digitale transformatie. We zien de komst van instrumenten rond elektronisch betalen, de intrede van de e-invoice, het gebruik van e-mail, sms- en chatberichten voor het versturen van aanmaningen, en ga zo maar door”, zei professor Ludo Theunissen, voorzitter van het Instituut voor Kredietmanagement (IvKM). Het moet gezegd dat die ontwikkelingen er soms komen om heel andere redenen dan kredietbeheer. De elektronische factuur moet in de eerste plaats een automatische verwerking in de boekhouding mogelijk maken. Toch biedt ze ook kansen voor specialisten op het vlak van inning. Het is bijvoorbeeld heel transparant wanneer een bedrijf de factuur heeft gekregen. Smoesjes zoals ‘ik heb de factuur nooit ontvangen’ zijn dan niet meer geloofwaardig. “Dat op zich heeft een gunstig effect op het gedrag van slechte betalers.”

Kredietbeoordeling

Tijdens de interactieve sessie kwamen heel wat reacties vanuit het publiek en die gingen allemaal over het verbeteren van het inningsproces. “Toch kan ook de preventieve kant van kredietmanagement, namelijk de kredietbeoordeling van klanten, steun ondervinden van digitale tools. Het verzamelen van informatie – balansen en ratings opvragen – verloopt sneller. De integratie in de eigen pakketten gaat makkelijk. De volgende stap is het toepassen van artificiële intelligentie bij de kredietbeoordeling.”

FDmagazine schreef al eerder dat specialisten precies deze functie beschouwen als de meest beloftevolle voor het gebruik van AI in financiële processen, niet alleen voor bedrijven, maar ook voor banken. Er is ook reden tot voorzichtigheid. “Bij veel projecten met artificiële intelligentie weten de gebruikers niet goed hoe een beslissing tot stand komt. Als een klant een negatieve kredietbeoordeling krijgt door een black box, moet je als bedrijf toch een verklaring kunnen geven. Dat wordt dan moeilijk.”

Dispuutmanager

Uit de digitale transformatie kan je afleiden dat de computer een aantal repetitieve en manuele taken zal overnemen. “Dat geeft de kredietmanager tijd voor opdrachten met een hogere toegevoegde waarde, waaronder innovatie. Om producten en diensten te verbeteren, moet informatie van verschillende bronnen samengebracht worden. Kredietmanagers hebben een eigen vorm van contact met klanten en kunnen op die manier veel gegevens verzamelen, over het eigen aanbod en dat van concurrenten. Zo houden ze ook een vinger aan de pols van de marktevolutie. In sommige bedrijven zijn er bijvoorbeeld dispuutmanagers om klachten van klanten op te lossen. Elke klacht is ook een opportuniteit om een verbetering door te voeren.”

Gehoord op Credit Expo

Dimitry Borgstijn (Order2Cash):

“Wij bieden een heel pallet aan functionaliteiten aan rond kredietmanagement. Je zou verwachten dat de bekende financiële systemen en boekhoudpakketten dit ook doen, maar dat is steeds minder het geval.”

Ludo Theunissen (IvKM):

“In Duitsland circuleren horrorverhalen over enorme GDPR-boetes voor bedrijven die de klantendata niet voldoende afschermen.”

Luc Verstraete (Mail to Pay):

“We hebben nu een app voor afbetalingsplannen. Een bot kan zonder enige menselijke tussenkomst een plan uitwerken en voorstellen.”